Home

Updated: 2020-05-28

Sawadee kha, Sawadee khrap

Dinsdag 11 februari 2020 en woensdag 12 februari 2020

Home - Reizen - Thailand en Laos 2020 - Dinsdag 11 februari 2020 en woensdag 12 februari 2020

Vandaag vertrekken we.
We zijn vroeg wakker, en we staan snel op.
Tom haalt alle bagage naar beneden en begint vast met inpakken.
We gaan nog gewoon een stukje door het Mheenpark lopen want we moeten straks ruim 10 uur in het vliegtuig zitten.
Zoals meestal hebben we weer erg veel bagage, vooral dingen om weg te geven aan familie in Thailand. Uiteindelijk zit alles in de bagage, twee koffers van ieder bijna 30 kg, en dat mag. En ook nog twee trolleys, 8 kg ieder, en een fototas, PC-tas en handtas. We zien wel hoe het gaat met bij het inchecken.

Pia krijgt een bericht van Moue, ze kan ons niet ophalen vanwege een nieuw aanwezigheidssysteem op haar werk. We moeten dus in Bangkok met een taxi van het vliegveld naar het huis van Moue.
En Tom krijgt een bericht van zowel Schiphol als Eva Air dat de vlucht een uur vertraagd is.

Om half vier staat de taxi klaar. Er zitten nog twee andere mensen in, waarvan er een met dezelfde vlucht mee gaat.
Om vijf uur zijn we op Schiphol. De incheck-balie is nog niet open, maar er staan nu al mensen te wachten. Wij gaan even wat drinken op Schiphol Plaza en om kwart over zes gaan we weer naar de incheckbalie. De rij is wat langer, maar de balie is net open; het schiet goed op. Onze koffers worden zonder problemen ingechecked, en de handbagage is ook geen probleem.
De mevrouw bij de balie vraagt wel waarom we geen visum hebben, maar nadat we de tickets naar Luang Prabang hebben laten zien is er geen probleem.
De veiligheidskontrole verloopt soepel. Alleen de avocado's worden even goed bekeken. En ook de paspoortkontrole verloopt snel.

We willen voordat we vertekken nog wat eten, maar we schrikken van de prijzen op Schiphol, een eenvoudig gerecht kost al gauw €15. We besluiten maar wat te eten bij Kebaya, daar zijn tafels vrij maar we krijgen te horen dat we om een of andere reden 15 tot 20 minuten moeten staan wachten voordat we kunnen gaan zitten. Dat doen we niet.
We lopen de pier op en vlak bij de gate kunnen we ook wat eten en drinken bij Silverscreen Bar, net zo duur.

Op de door de vertaging aangepast tijd kunnen we aan boord van het vliegtuig, dat behoorlijk vol zit. Maar we hebben goede plaatsen. Met bijna anderhalf uur vertaging vetrekken we op kwart voor elf. Na een tijdje krijgen we eten, niet erg smakelijk, maar misschien komt dat doordat we moe zijn en eigenlijk geen honger hebben.
Onderweg hebben we af een toe wat turbulentie, meer dan we gewend zijn.
Het vliegtuig gaat erg snel, zo'n 1100 km per uur, ook sneller dan we gewend zijn. De verwachte aankomsstijd in Bangkok is maar een kwartier later dan het schema.
We slapen niet goed, vaak wakker, onrustig, maar de vlucht verloopt, met af en toe wat turbulentie, goed.
Het ontbijt smaakt ons, net als het diner, niet echt.

Als we aankomen bij Bangkok is dat inderdaad maar een kwartier na de geplande aankomsttijd. We kunnen snel van boord en we lopen naar immigratie.
We mogen allebei langs de kontrole voor mensen met een Thais paspoort en veel te vroeg staan we bij de bagagebanden. De bagage is nog niet uitgeladen.
Als we de koffers hebben lopen we door de douane naar de taxi-standplaats. Daar kun je nu kiezen uit een gewone taxi voor lange afstanden, een grote taxi voor lange afstanden en een taxi voor korte afstanden. Vroeger was die laatste keuze er niet, en veel chauffeurs wilden geen korte ritjes maken.
We treffen een vriendelijke chauffeur en om 5 uur zijn we in Lat Krabang bij het huis van Moue waar Pia's zus Phranom en Moue's kinderen Gunn en Focus op ons wachten.
We pakken de bagage uit en brengen onze kamer op orde. Moue komt intussen ook thuis.
We eten gegrilde vis, drinken bier, eten nog meer vis en drinken nog meer bier.
De auto komt nog even ter sprake, gaan we de auto van Moue gebruiken of de auto van Phranom. Pranom stelt voor om haar auto ook hier neer te zetten, dan is er altijd een auto voor ons beschikbaar. Om negen uur gaat Tom naar bed, erg moe en slaperig. Pia volgt een tijdje later want er moet natuurlijk nog heel veel worden bijgepraat.

Link: Schiphol.
Link: Eva Air.
Link: Suvarnabhumi Airport.

Geschreven op: 2020-02-13

Disclaimer

We vertellen wat we hebben gedaan en hebben meegemaakt tijdens een reis en we vertellen ook wat we daarvan vinden; niet meer en niet minder.

Dit is geen reisgids, en evenmin een advies om een plaats wel of niet te bezoeken. Daarvoor zijn andere sites.
Onze mening over plaatsen waar we hebben gegeten, gedronken of geslapen zijn niet bedoeld als (positieve of negatieve) beoordeling, ook daarvoor zijn andere sites.
Het is ons beeld van de situatie op een zeker moment en dat beeld is beïnvloed door onze stemming, het weer en vele andere factoren.