Home

2018-07-11 Wandeling Holterberg.html

Home - Wandelen en fietsen - Wandeling Holterberg 2018-07-11

Hoe gegaan: Wandelen.
Begin: Natuurmuseum Holterberg, Holterbergweg 12, Holten.
Einde: Natuurmuseum Holterberg, Holterbergweg 12, Holten.
Afstand: 10 km.
Tijd: 2:10.
Wegwijzers: Lage paaltjes met gele pijl.
Toegangsprijs: n.v.t.
Parkeergelegenheid: Natuurmuseum Holterberg, Holterbergweg 12, Holten.
Parkeergeld: n.v.t.
Het weer: n.v.t.
Soort paden: Onverharde paden.
Download route: 2018-07-11-Wandelem.
Links: n.v.t.

Een paar weken geleden hebben we ronde de Lochemse Berg gelopen.
Dit keer kiezen we voor de Holterberg.
We hebben op de site van het Natuurmuseum Holterberg gelezen dat daar wandelroutes zijn. Er staat niet bij hoe die zijn te volgen, we gaan er gewoon naar toe. Als het niets blijkt te zijn is er een paar kilometer verderop, langs dezelfde weg, een route van Staatsbosbeheer.

Als we aankomen blijkt er genoeg parkeergelegenheid en een paar restaurants te zijn.
Als we naar het Natuurmuseum lopen om informatie te vragen zien we een paaltje met gekleurde pijlen, maar verder geen informatie.
In het museum is een erg behulzame dame, die ons vertelt dat de route die we zoeken is aangegeven met gele pijlen. En we kunnen het beste beginnen richting Canadese begraafplaats.
Als daar na een kwartiertje aankomen gaat er iets mis onze Garmin, dit stukje van de route zijn we kwijt.
De route is makkelijk te volgen, er staan genoeg aanwijzingen.

Na de begraafplaats voert de route zeker 2 kilometer door een stuk bos, waarin recent veel bomen zijn gekapt en weggehaald. Het bos is kaal en rommelig, de weg erg mul door tractoren en zo.
Daarna wordt het bos dichter, en dus leuker om te lopen. Het zijn voornamelijk naaldbomen die er staan.
Na een kilometer of vier wordt het terrein meer open, we staan aan de voet van de Holterberg. Via een smal paadje gaat het omhoog tot aan de top op 55 meter boven NAP. Het uitzicht is mooi, maar doordat het nogal bewolkt is ziet het er erg somber uit, jammer.
Via een ander paadje, veel steiler dan de weg omhoog, gaan we weer naar beneden, dit bedoelde de mevrouw in het museum waarschijnlijk. Langs dit paadje zien we wel een hagedisje, dat zich snel uit de voeten maakt.
Via meer bos en een klein stukje langs een heideveld komen we weer bij het Natuurmuseum aan.
We hebben een route gelopen met redelijk veel hoogteverschil, maar behalve het pad van de Holterberg af hebben we daar eigenlijk maar weinig van gemerkt.
Het was stil, we hebben weinig verkeer gehoord, maar ook weinig vogels.

Geschreven op: 2018-07-12

Disclaimer

De routes die we publiceren zijn routes die we zelf gewandeld en/of gefiets hebben. Ze geven de situatie weer zoals die was op het moment dat wij de route aflegden.

Als de route op een later tijdstip wordt afgelegd kan de situatie veranderd zijn. We kunnen en willen dat niet bijhouden. Als je een gewijzigde situatie tegenkomt, laat het dan even weten met een mailtje.

De links die we soms bij een route vermelden werken en verwijzen naar relevante inhoud op het moment dat we de route publiceren. We kunnen niet garanderen dat de links op een later tijdstip nog steeds werkt of nog steeds verwijst naar relevante inhoud. Als je een onjuist link tegenkomt, laat het dan even weten met een mailtje.